Et mirakel (fra latin miraculum av mirari = undre seg) eller et under, er en uforklarlig eller uforståelig hendelse.
Sett pris på hverdagens små mirakler. Start hver morgen med å ønske deg noe, for mirakler skjer hver eneste dag...

tirsdag 30. november 2010

Marsipankos


I dag skulle vi lage kakemenner etter jobb/skole/barnehage, men siden jeg var så utrolig flink at jeg mistet posen med (økologisk!) hvetemel i gulvet så den sprakk så måtte vi ta plan B -marsipanlaging.



Dvs. vi lagde jo ikke marsipanen, den finner man heldigvis ferdig i pølser i butikkhyllene, så vår jobb ble å dekorere og forme marsipanen. Hjelpemidler var noen isbitformer som også fungerte fint til marsipan, og endel knask å pynte med.

Dyp konsentrasjon når den unge konditoren er i arbeid. Vi valgte å male marsipanen utenpå med konditorfarge, det er ikke så lett å få den fint farget ellers med sånn vanlig butikk-konditorfarge som vi hadde.


Klart, en av oss var vel kanskje mer opptatt av å smake på ingrediensene enn å faktisk lage noe vettugt. Nevner ikke navn.


Vi må si oss ganske så fornøyde med resultatet, fine frukter og konfekter ble det jammen. Etterpå måtte ungene bade, og nå mens jeg skriver dette kommer jeg på at det fortsatt er endel mel på gulvet i gangen som kanskje må sopes opp...uffda...


Skolegutten fikk en annen viktig jobb i kveld, å trekke ut vinnerene av gratislotteriet på Mies Lopper. Så nå skal jeg åpne loddene og finne ut hvem som har vært heldige denne gangen :) Vinnerlisten kommer snart på Mies Lopper, følg med, følg med...

7 kommentarer:

Solstrålå sa...

Oi,oi som dere kosa dere med marsipan konfekt!!
Så fine de ble!!
Så blir det spennende å se hvem vinnerne er!!
Store klem fra Sol som må komme seg i seng,hi,hi!!

Anonym sa...

Ja, Sol må gå og legge seg !
Men jeg skal være våken hele natten..... Bare tøyser!
Vi blir jo litt gira på dette med lopper og lodd og gibort...
Herlig innlegg med førjulskos ! Det ble litt igjen til jul også ? Det viktigste er jo kosen med å lage, og den ser jeg er på plass!
Synd med det dyre melet ;)
God natt , kjære deg.
Klem fra Ingunn som har lært seg å lage hjerter ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Mie fra Mies Mirakler sa...

hehe så flink du er blitt til å lage hjerter Ingunn ;) ♥ Koselig med hjerter, og det hører jo jula til også :D Ja nå er vinnerne trukket, og det var mange heldige denne gangen, og til de som ikke vant nå så kommer det nye sjanser...ny giveaway er i gang ;) Sjekk Mies Lopper for mer info. God natt alle søte venner *♥*

Mimmi sa...

Hei på deg:)
Er ikke bare du som er slepphendt - jeg klarte faktisk å miste middagstallerkenen min i gulvet i dag - etter å ha stått å laget meg middag (siden jeg bor alene blir det som regel Fjordland e.l.) - og stolt som omtrent 10 haner danderte jeg middagen - med hjemmelaget saus og kjøttkaker - på en stor tallerken - nå skulle jeg virkelig kose meg..hehe... brun saus utover hele det hvite kjøkkenet mitt (men tallerkenen var like hel)!
Jeg lagde ikke marsipangodis da - men tok fram en rett-i-koppen-suppe...hehe...

Så fine marsipanbitene ble - godt med gode hjelpere:)

Klem fra meg:)))

Moski sa...

Ser ut som marsipan ble en veldig god erstatning for kakemenn og at ungene koste seg veldig. Og fine ble de også.
Og en liten takk til gutten din som var så flink å trekke et lodd med trøstepremie til meg i gratislotteriet. :-)

Miriam sa...

Kjempeskjønne unger du har ♥
Marsipanen så veldig god ut! Her skal jeg bake kakemenn i dag, så er det pepperkakebaking i bhg senere.
Ha en fin dag! :)

Unknown sa...

for en smart ide!