Et mirakel (fra latin miraculum av mirari = undre seg) eller et under, er en uforklarlig eller uforståelig hendelse.
Sett pris på hverdagens små mirakler. Start hver morgen med å ønske deg noe, for mirakler skjer hver eneste dag...

tirsdag 2. november 2010

Pikerom anno 1986

Det er som regel morsomt å "reise i tid" ved å titte på gamle bilder. Jeg har vært en ganske aktiv fotograf helt siden jeg fikk mitt første kamera når jeg gikk i femte klasse på barneskolen, og knipset stort og smått siden den gang. Kvaliteten er jo så som så, men det er nå litt av sjarmen. I dag fikk jeg lyst til å dele med dere noen bilder fra rommet mitt som er tatt våren 1986. Da var jeg 14 år gammel. Bildene er tatt bilde av, ikke scannet, for Gullet har brukt min kopimaskin/scanner/printer til aktivitetssenter og ja, mer trenger jeg vel ikke si om den saken...

Først albumsiden:

Den artige teksten: "Rommet mitt, sommeren, nei Våren 1986 (MAI)." skrevet med ungdommelig rosa penn er jo bare herlig i seg selv.

Så har vi SKRIVEPULTEN, det var jo rommets hjerte, pent dekorert med diverse utklipp, og selvsagt den obligatoriske settekassen, fylt med små rariteter. Hvor skal man begynne å kommentere?


Blikket dras jo raskt mot fløtepusen ROB LOWE som fikk hjertene til å smelte på den tiden, og små porselensfigurer var visst også ganske poppis ser det ut til. Tåteflaske i porselen til og med, det hadde nesten alle! Dette bildet må være tatt rett etter konfirmasjonen min for jeg ser den lille dama fra toppen av kransekaka stå på skrivebordet rett ved tåteflasken. Stolen ved skrivepulten er en rødbeiset Tripp Trapp fra Stokke :) Jeg drev forøvrig ikke med ballett, det var bare obligatorisk å ha en eller annen plakat på rommet som involverte ballettsko eller annet danserelatert materiale.

Neste bilde gir et glimt av en nokså overfylt korktavle (også obligatorisk). På veggen har jeg blant annet dekorert med et innrammet bilde av Krystle&Blake fra Dynastiet *lekkert* haha! -og to like bilder av "Magnum" Tom Selleck...ikke spør meg hvorfor? Jahn Teigen og Anita Skorgan var også poppis på denne tiden ser jeg.


Popgruppa AHA var tydeligvis ganske så populære i denne perioden etter antall bilder og plakater å dømme! Og sjekk toppen av hylla mi! Skikkelig forut for min tid med reinsdyrtrenden!!! En skokk med bamser var jo også et fast innslag på pikerommene på denne tiden. Mine var vunnet på tivoli og kjøpt på forskjellige reiser. For de med godt syn så står det noen sølvsko nederst i hylla hvor jeg har laget et slags tablå med ting fra min barndom, de skoene brukte jenta mi på 2årsdagen sin for litt siden. Lite visste jeg om det dengang :)



Siste bildet i denne mimrestunden viser endel viktige ting. Sminkesamlingen og bøkene. Noen som kjenner igjen JANE FONDAS TRENINGSBOK? :D Dette var når aerobic fortsatt var nytt og spennende. Og sminken... LDB krem, det finnes vel enda? Neglelakk og lebestifter fra merket Charlie, det tror jeg ikke eksisterer mer? Rett ved siden av Jane Fondas treningsbok står parfymen jeg brukte på den tiden "DATE".


Jeg har bilder fra rommet mitt fra flere tidsepoker, kanskje blir det en blogg om det en annen gang, inntil da, nyt synet av et pikerom fra 80tallet...kanskje bringer det frem minner hos noen av dere? Mens de yngre bare rister på hodet over for en dårlig smak vi hadde...haha, men ROSA det går hvertfall aldri av moten vel... ;) Glemmer aldri gleden når jeg kom hjem fra ferie til et rom som var nyoppusset med rosa skapdører, rosa teppe og rosa småblomstret tapet. O' lykke!


Mie våren 1986 -sjekk neglene, rosa og grønne annenhver, lenge før hu der berta på BarneTV ;D

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så koselige bilder fra pikerommet ditt.
Takk for du deler.
Ønsker deg en fin onsdag.
Klem fra Mio

Trollmor sa...

Kjenner meg litt igjen her, ja. Særlig A-ha-plakatene, nipset og settehyllen. Ellers gikk det i Don Johnson, Emilio Estevez, Christian Slater og Kiefer Sutherland :)

Elins reiseblogg sa...

Slike bilder fra "før i tiden" er veldig koselig å se på. Og også viktig, synes jeg. Det er jo historie. Var i helga på Rockheim i Trondheim og der går vi inn i rom fra alle tiår fra 50-årene. Kan virkelig anbefales dersom dere er i nærheten. Fin musikk er det selvfølgelig også der :)

Takk for at du likte puta mi forresten!

Mie fra Mies Mirakler sa...

Takk for koselige kommentarer til alle 3 :)

@Mio, ja det er artig å mimre litt :)

@Toril jeg fikk en stoooor plakat av Don Johnson senere...kanskje kommer det bilde fra den perioden etterhvert :D

@Hagen i Grubba, skal jammen passe på å se innom Rockheim i Trondheim hvis jeg kommer meg til Trondheim en gang i tiden, det er kjempegøy med sånne tidsepoke-utstillinger :)

Små og store gleder sa...

Heisann, så artig å mimre litt, kom plutselig til å tenke på "Sadsam" når jeg så rommet ditt, og bildet av deg - det var en liten epoke fra gamle dager... Klem

Mie fra Mies Mirakler sa...

Hehe ja Hilde, lurer på hvor mange SadSam tyggiser vi spiste tilsammen? Ikke få, det er sikkert! :D En dag må jeg ta et dypdykk i bildekassene mine og få lagt ut noen bilder fra den tiden også :)

Malu sa...

ÅÅÅÅÅ så herlig!
Gjett om minnene kom strømmene på av dette innlegget.
Takk for linken!

Håper du får en flott helg :o)